Jak sobie radzić z nietrzymaniem moczu

//Jak sobie radzić z nietrzymaniem moczu

Nietrzymanie moczu to dzisiaj bardzo częsta, a przede wszystkim bardzo wstydliwa przypadłość.

W większości dotyka kobiety (ocenia się, że jest to od 25 do 45 % populacji) i może dawać o sobie znać już w młodym wieku. Mężczyźni (z badań wynika, że co piąty) także tego doświadczają, chociaż w ich wypadku objawy pojawiają się raczej
z wiekiem i są związane z chorobami prostaty.

Rodzaje nietrzymania moczu:

  1. wysiłkowe nietrzymanie moczu — występuje, kiedy kaszlemy, kichamy bądź
    w wyniku aktywności fizycznej.
  2. nietrzymanie moczu z parcia — to mimowolne popuszczanie moczu pod wpływem przymusowego parcia a także podczas snu.
  3. mieszane nietrzymanie moczu — to połączenie dwóch poprzednich.
  4. nietrzymanie moczu z przepełnienia — dotyczy zwłaszcza mężczyzn
    u których zdiagnozowano powiększoną prostatę i objawia się stałym lub okresowym wyciekaniem moczu.

Istnieje wiele sposobów, w tym również naturalnych, na radzenie sobie z problemem nietrzymania moczu. 

Jak sobie radzić z nietrzymaniem moczu sposobami naturalnymi

  1. Ćwiczenie mięśni Kegla — to mięśnie dna miednicy, które odpowiadają za zaciskanie cewki moczowej, odbytu i świadome oddawanie moczu.

    Kiedy są osłabione, wtedy możemy doświadczać sytuacji nietrzymania moczu. Osłabiają się w wyniku porodu, zmian hormonalnych lub zbytniego
    i długiego wysiłku fizycznego, tworzącego duże napięcia w dolnej części ciała.

    Czy wiesz, że pierwszymi objawami osłabienia mięśni Kegla jest “popuszczanie” moczu podczas kichania, kaszlu lub śmiania się?
    To sygnały, których nie należy bagatelizować, ponieważ z czasem mogą się przerodzić w poważniejszy problem.
  2. Trening oddawania moczu — to ustalenie przez terapeutę odpowiedniego schematu chodzenia do toalety i zwiększanie przerw między kolejnymi wizytami w toalecie. 

Jak ćwiczyć mięśnie Kegla

  • przede wszystkim należy zacząć od dobrego ich zlokalizowania w ciele. Kiedy oddajesz mocz, spróbuj zacisnąć mięśnie i zatrzymać strumień. To jest właśnie przykład działania mięśni Kegla. 
  • trening mięśni najlepiej na początku wykonywać w domu, w pozycji leżącej, przez około pięć minut. Należy wtedy zaciskać i rozluźniać mięśnie w seriach po 10-30 razy. Z czasem można wydłużać czas ćwiczeń do dziesięciu minut.

Warto wiedzieć, że od kilkunastu lat w rozwiązywaniu tego problemu pomaga również fizjoterapia / rehabilitacja uroginekologiczna. Trafiając do tego rodzaju specjalisty możesz mieć pewność, że spojrzy na problem globalnie, przeanalizuje wyniki badań lekarskich oraz ustali odpowiednie działania rehabilitacyjne. To stosunkowo nowa gałąź rehabilitacji a jednocześnie niezmiernie dzisiaj potrzebna, ponieważ problem nietrzymania moczu dotyczy coraz większej ilości osób.

Masz potrzebę skorzystać z tego, co oferuje rehabilitacja uroginekologiczna albo znasz kogoś, komu jest ona potrzebna? 

Zapraszamy do nas. 

Umów się na wizytę
2021-11-26T09:30:52+01:00
;